TuruxiTapaaminen20023004
Turuxi-tapaaminen 20.02.2004
Aika, paikka ja osanottajat
- Pvm: 20.02.2004
- Klo: 17.10-18.42
- Sijainti: Nuorisokeskus Palatsi (Eerikinkatu 7)
- Osallistujat
- Tero Kuusela
- Anders Biström
- Antti Kaihola
- Aschwin van der Woude
- Lauri Nurmi
- Maria Pinjanainen
- Marko Grönroos
- Minna Kiertokari
- Nathan Letwory
- Petri Airikkala
- Toivo Vihonen
- Wolf Bergenheim
Uutiskatsaus
- Lahden kaupunki kokeilee Linuxia, mahdollisesti 500 koneessa
- Serena vaihtoi Linuxista Windowsiin
- Fedoran seuraavaan versioon on luvattu suomenkielistä asennusohjelmaa
- XFree86 muutti lisenssiään muotoon, joka ei useiden mielestä ole yhteensopiva GPL:n kanssa
Esitys: Blender
Esittäjä: Nathan Letwory
Nathan piti esityksen eräänlaisena asustuksena seuraavana päivänä alkavalle Blender-viikonloppukurssille.
Nathan aloitti kertomalla Blenderin historiasta
- Alkuperä Hollannissa
- Haluttu tehdä ohjelma, joka tuo 3D-mallinnuksen kaikkien ulottuville
- Vuonna 2000 firma sai miljoonia rahoitusta, pari vuotta myöhemmin meni nurin
- Alkoi kampanja, jolla avoimen lähdekoodin yhteisö osti Blenderin
- Nathan alkoi avustaa kehitystä vuoden 2003 lopulla melko aktiivisesti, mm. tarjoten CVS-paketteja
Blenderin käyttöliittymää on moitittu, koska se on aika erilainen muihin 3D-mallinnusohjelmiin verrattuna
- Käyttää paljon pikanäppäimiä
- Ikkunointi yhden ikkunan sisällä
Blenderillä voi tehdä myös animaatiota. Kolmas osio on sekvensseri.
Hurjin kehitys on tapahtunut kahden edellisen version välillä, avoimena lähdekoodina
- Erilaisia raytracereitä
- Uusia mallinnustyökaluja
Viime vuoden lopulla toinenkin kirjasto avannut koodinsa: Solid
- Kiinnostava, koska Blenderissä on myös pelimoottori
- Solid hoitaa törmäystarkistuksen
- Ollut käytössä toinen kirjasto tätä varten, ODE, mutta se ei ole vielä kovin hyvä
Universe-projektin kautta (EU-rahoitteinen) Blender saa 400 000 euroa lähivuosiksi
- Palkattaneen pari ihmistä hoitamaan organisaation jokapäiväisiä asioita
- Kenties tarjotaan myös maksettua lomaa joillekin Blender-kehittäjille Blender-kehitystä varten
Nykyisen Blenderin tekeminen nollista vaatisi 29 työntekijää 3 vuoden ajan ja maksaisi 2 miljoonaa
- Sijoittajat myivät aikoinaan koodin 100 000 eurolla
Koodi on edelleen sekavaa
- C:tä ja C++:aa, jotakin Pythonilla ja jossain vaiheessa vähän Javaakin
Viikonloppukurssissa käytetään viimeisintä julkaistua versiota
- Tutustutaan käyttöliittymään
- Tehdään pari perusobjektia
- Tarkastellaan yhtä tapaa tehdä kohtalaisen pienellä vaivalla ihmisvartalo
- Päivän päätteksi jokainen tekee pari objektia ja yhdessä luodaan joku kohtaus
- Kannattaa ottaa pari referenssikuvaa mukaan
- Sunnuntaina jatketaan, jos ihmiset haluavat
Yleisöstä esitettiin kysymys dxf-formaatin tuesta ja Nathan vastasi, että se on mahdollisuus saada nykyään skriptin kautta.
Keskustelu jatkui teknisten sovellusten käyttäjien formaatteihin, joista Nathan suositteli Wavefrontin .obj-formaattia, jota Blenderkin tukee.
Joku oli kuullut myös uudistetusta käyttöliittymästä
- Joo, on mahdollista saada teemoja
- Jonkin verran uudelleenasetteluakin
Kysyttiin, miten rahan kerääminen järjestettiin yhteisön ostaessa Blenderin
- Oli sivusto, jossa pääsi foundation-memberiksi tai sponsoriksi maksamalla tietyn summan
- Mm. Apple sponsoroi antamalla Apple-palvelimen ja eräs hollantilainen yritys hostaa
Pyritään luomaan ympäristö, jossa reaaliaikainen yhteistyö verkon kautta on mahdollista.
Joku on kehitellyt ideaa, jossa käyttöliittymä on upotettu dataan.
Blender-manuaaleista tuli myös puhetta
- Saatavilla verkosta, mutta voi myös ostaa kirjana tukeakseen säätiötä
Mennee vielä pari vuotta ennen kuin koodipohja vakautuu ja kehittäjäkunta tuntee sen hyvin
- Vielä osittain spagettikoodia
Nathanin pakettia lataillaan 10 GB edestä kuukaudessa (2,5MB paketti).
Jos kiinnostusta viikonlopun jälkeen on, voidaan ehkä pitää Blender-skriptaus -työpaja myöhemmin
- Skripteissä on tulossa paljon jännää
Ongelmatunti ja käyty keskustelu
NForce2-piiriin liittyvää keskustelua käytiin jonkin verran. Samalla puhuttiin näytönohjainvalmistajien suhtautumisesta laajemminkin.
Firefoxin rpm:issä oli ilmennyt outoja ongelmia (jonkun itse paketoimissa).
Mozillan Flash-pluginin asentamisesta ja toimivuudesta keskusteltiin.
Dellin Linux-sivuista oli myös puhetta.
SATA Fedorassa aiheutti jollekulle ongelmia. Joku oli saanut toimimaan Mandrakessa, muttei osannut sanoa Fedorasta.
Flash-kehitystyökalua Linuxille kyseltiin. Blenderille löytyy Flash-exporter.